Spring til indhold.
Forside

Nyhed

AAU-studerende foreslår grønt byrum ved københavnsk gymnasium

Lagt online: 27.02.2025

Sammen med elever fra Sukkertoppen Gymnasium har studerende på Aalborg Universitet i København udviklet et forslag, der kan gøre gymnasiets uderum grønnere og give eleverne mere lyst til at opholde sig udenfor. Løsningsforslagene bidrager samtidig til at håndtere ekstreme nedbørsmængder.

Nyhed

AAU-studerende foreslår grønt byrum ved københavnsk gymnasium

Lagt online: 27.02.2025

Sammen med elever fra Sukkertoppen Gymnasium har studerende på Aalborg Universitet i København udviklet et forslag, der kan gøre gymnasiets uderum grønnere og give eleverne mere lyst til at opholde sig udenfor. Løsningsforslagene bidrager samtidig til at håndtere ekstreme nedbørsmængder.

Af Susanne Togeby, AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Privat

En gruppe studerende fra uddannelsen by-, energi- og miljøplanlægning i København valgte at bruge et semester på at udvikle et forslag til forbedring af udearealerne ved Sukkertoppen Gymnasium. Ideen opstod, fordi de selv oplevede området som gråt og kedeligt. Dette blev bekræftet af gymnasieeleverne gennem en workshop, hvor eleverne fra gymnasiet kom med input.

På workshoppen kom det frem, at gymnasieleverne savnede rekreative faciliteter, og at de ikke opholdt sig udenfor. De studerende vidste fra andre studier, at det kan påvirke trivsel mere generelt. Projektet fokuserede derfor på at integrere mere grønt og skabe et levende byrum med plads til udendørs aktiviteter og steder at sidde.

Vi valgte emnet, da vi var interesserede i klimatilpasning, trivsel og liv i byrummet.

Maya Camilla Ougaard (på vegne af gruppen)

Maya Camilla Ougaard, som er en af de studerende på Aalborg Universitet, fortæller på vegne af gruppen:

”Vi valgte emnet, da vi var interesserede i klimatilpasning, trivsel og liv i byrummet. Vi ønskede også at arbejde med naturbaserede løsninger og integrere mere grønt i byrummet.”

Sukkertoppen Gymnasium er en verdensmålsskole, hvor bæredygtighed spiller en central rolle i undervisningen og skolens værdier. For de studerende var det vigtigt at lade eleverne komme til orde og bidrage med deres perspektiver i udviklingen af forslag.

Brugte Minecraft som udviklingsværktøj

For at inddrage eleverne i udviklingen af byrummet benyttede de AAU-studerende Minecraft Education. Minecraft virkede som en fælles platform mellem projektgruppen og eleverne og gav mulighed for at formidle elevernes idéer, fortæller gruppen.

Minecraft blev også brugt til at lave en model af skolen og dens udearealer, så de studerende kunne præsentere deres løsningsforslag i 3D. Det hjalp til at give en rummelig fornemmelse af projektet, som eleverne kunne forholde sig til. Her understøttede Minecraft Education en løbende proces, blandt andet fordi det er nemt og hurtigt at bygge nye elementer i Minecraft.  

Grønne rekreative løsninger til byrummet

I planforslaget kommer de studerende fra Aalborg Universitet med følgende løsningsforslag:

  • Nedsænket grønt område: Dette område skal samle regnvand ved skybrud og derved virke som et forsinkelsesbassin. Derudover kan det bruges som rekreativt område, når der ikke er vådt.  
  • Nedsænket boldbane: Skal også kunne samle vand og kan desuden fungere som udendørs læringsrum med tribune og tavle.
  • Meget mere grønt og bedre siddemuligheder. Begge dele blev efterspurgt af eleverne.
  • Åbning af skolens udearealer: Skal sikre flere rekreative områder uden for undervisningstiden, så hele kvarteret kan få glæde af området.

Løsningerne bidrager til at håndtere ekstreme nedbørsmængder. De to store forsinkelsesbassiner kan tilsammen optage en 10-årshændelse, mens grønne tage og beplantning andre steder yderligere kan absorbere vand.

Løsningsforslagene blev efterfølgende præsenteret for eleverne, og det blev taget vel imod:

”Vi modtog rigtig god feedback fra eleverne på Sukkertoppen, da vi viste forslaget til dem. Der er dog ingen planer om at realisere nogen af tiltagene på nuværende tidspunkt,” fortæller Maya på vegne af gruppen.

Det er ikke udelukket, at de studerende på et tidspunkt vil forsøge at gå videre med deres idéer.   

Gruppen bestod af: 

  • Birger Fritzsche
  • Iben Nikoline Jensen
  • Johanne Lea Hjøllund Petersen
  • Maya Camilla Ougaard, mougaa23@student.aau.dk 
  • Rasmus Svensson

Projektet hedder: Fra gråt til grønt; En bæredygtig byfornyelse af NEXT Sukkertoppen Gymnasiums lokalområde

Om uddannelsen i by-, energi- og miljøplanlægning

De studerende, som lavede forslaget til et grønt område i samarbejde med Sukkertoppen Gymnasium, læste på 3. semester af uddannelsen by-, energi- og miljøplanlægning. På uddannelsen arbejder studerende bl.a. med udvikling og planlægning af byer, så de kan rumme mange mennesker og tager hensyn til naturen. Man lærer blandt andet om at sikre bæredygtige energisystemer nu og i fremtiden, og hvordan vi passer på miljøet.

Læs mere her

Relaterede nyheder