ForsideSamarbejde og Alumni

MADS FRA ENVIRONMENTAL MANAGEMENT AND SUSTAINABILITY SCIENCE

MED KURS MOD EN GRØNNERE HAVN

MILJØINGENIØR HOS AARHUS HAVN

Mads Søgaard er miljøingeniør hos Aarhus Havn. Han holder hele tiden mange bolde i luften for at sikre, at havnens bæredygtighedsstrategi er på sporet. Det kræver overblik og gode lederegenskaber at få mange partnere til at arbejde sammen for at skabe en havn, der er førende inden for bæredygtighed.

Kun en måned skulle der gå, før Mads Søgaard kunne skifte titlen som nyuddannet kandidat i Miljøledelse og Bæredygtighed fra Aalborg Universitet ud med et job som miljøingeniør hos Aarhus Havn. Kort forinden havde havnen lanceret sin ambitiøse vision om at blive den mest bæredygtige havn i Østersøområdet, og den udfordring trak i den nyuddannede ingeniør. - Det var en af de allerførste ansøgninger, jeg sendte afsted, efter jeg blev færdig. Jeg havde egentlig overvejet at lave en ph.d. i Aalborg, men allerede ved samtalen kunne jeg se, at arbejdet her ville være rigtig spændende, siger han. Sammen med en kollega udgør han det hold på Aarhus Havn, der har til opgave at beregne og rapportere havnens CO2-aftryk. Det kræver overblik og indsigt, for CO2-aftrykket bliver kortlagt i hele havnens værdikæde. Selv om havnen ejer kraner, jord og kajpladser, er det virksomhederne på havnen, der står for de største udledninger. - Når vi ser på havnens klimaaftryk, kommer langt det meste naturligt nok fra vores samarbejdspartnere inden for transportindustrien. Derfor ligger en stor del af mit fokus på at hjælpe dem med at blive mere bæredygtige og skabe rammerne for, at vi kan gå den rigtige vej sammen, siger Mads Søgaard. - Vi tager virksomhederne i hånden og forsøger at påvirke deres bæredygtighedsrejse frem for at stille krav. Det kan være lagring af overskudsvarme, bæredygtigt byggeri, en biogasstation eller opstilling af lynladere til elbiler. Det handler meget om at sikre, at der er bæredygtige brændstoffer til transportvirksomheder, forklarer han.

DEN BREDE FAGLIGHED

Aarhus Havn er en af de første havne i verden, der er blevet godkendt af Science Based Targets. Det er et initiativ iværksat af bl.a. FN og Verdensnaturfonden, der har til formål at understøtte virksomheder med at realisere deres klimamål ud fra videnskabelige fakta. Anerkendelsen kommer på baggrund af den omfattende CO2-rapportering, Mads Søgaard arbejder med. - Da vi i 2019 skulle i gang med at implementere en strategi med et tungt fokus på bæredygtighed, var det vigtigt for os, at den ingeniør vi ansatte, skulle have en bred og opdateret faglighed. Området er i rivende udvikling og vi skal med få ressourcer være i stand til at dække bredt og løbende tilegne os mere viden. Det er lidt af en maggiterning, men den fandt vi i Mads, fortæller driftsdirektør Anne Zachariassen. Mads Søgaard mener selv, at uddannelsen har gjort det let for ham at glide ind i rollen som projektleder på en så dynamisk arbejdsplads som Aarhus Havn. - Hele den måde man arbejder med problembaseret og projektbaseret læring på Aalborg Universitet, ligger rigtig godt i tråd med den måde man arbejder på her – med store projekter og forskellige fagligheder. Hele uddannelsen har på den måde skabt et rigtig godt fundament for mit arbejdsliv, siger han.