Spring til indhold.

Nyhed

Tom Børsen modtager Maffioli-prisen for at nytænke ingeniøruddannelser

Lagt online: 19.09.2025

Hvordan uddanner man fremtidens ingeniører til ikke kun at mestre teknologien, men også til at forstå de mennesker og samfund, som teknologien skal tjene? Det spørgsmål har lektor Tom Børsen fra Institut for Bæredygtighed og Planlægning arbejdet med i mere end et årti. Nu belønnes hans arbejde med SEFI Francesco Maffioli-prisen.

Nyhed

Tom Børsen modtager Maffioli-prisen for at nytænke ingeniøruddannelser

Lagt online: 19.09.2025

Hvordan uddanner man fremtidens ingeniører til ikke kun at mestre teknologien, men også til at forstå de mennesker og samfund, som teknologien skal tjene? Det spørgsmål har lektor Tom Børsen fra Institut for Bæredygtighed og Planlægning arbejdet med i mere end et årti. Nu belønnes hans arbejde med SEFI Francesco Maffioli-prisen.

Af Julie Christiansen, AAU Kommunikation og Public Affairs
Fotos: vbn.aau.dk og Nicolaj Riise Clausen, PBL-centret

Det handler om at nytænke og innovere, så vi uddanner ingeniører, der ikke blot kan bygge teknologien – men også forstår, hvem den skal bruges af.

Tom Børsen, lektor ved Institut for Bæredygtighed og Planlægning, Aalborg Universitet

Som medstifter af uddannelsen Teknoantropologi, hvor teknologi, kulturer og etik forenes, har Tom Børsen banet vejen for en uddannelse, der gør ingeniører til verdensborgere.

“Jeg har lavet rigtig mange ting, der kan inspirere de mere klassiske ingeniøruddannelser til at kombinere det teknologiske fokus med noget mere kontekstuelt. Det handler om at nytænke og innovere, så vi uddanner ingeniører, der ikke blot kan bygge teknologien – men også forstår, hvem den skal bruges af,” fortæller Tom Børsen.

Maffioli-prisen gives for en særlig indsats i udvikling af undervisning inden for ingeniøruddannelser. I indstillingen til prisen fremhæves det netop, at Tom Børsen har været med til at skabe et uddannelsesmiljø, hvor komplekse problemer løses med tværfaglige briller. Teknoantropologi er mødet mellem ingeniører, humanister og sundhedsprofessionelle, som sammen skaber projekter, der kombinerer tekniske færdigheder med forståelsen for kultur, etik og brugerens behov.

Tom Børsen modtager Maffioli-prisen
Vi har skabt en uddannelse, hvor vi tværfagligt kan arbejde sammen om en løsning.

Tom Børsen, lektor ved Institut for Bæredygtighed og Planlægning, Aalborg Universitet

Programmet bygger på den teknoantropologiske trekant, hvor eksperter, brugere og teknologiske artefakter kobles sammen. Gennem problem-baseret læring lærer de studerende at navigere på grænsen mellem teknologi og samfund, hvor løsninger ikke blot vurderes på teknisk kvalitet, men også på de etiske og sociale implikationer.

Tom Børsens mangeårige fokus på ingeniøretik har også sat et tydeligt præg på feltet internationalt, blandt andet i The Routledge International Handbook on Engineering Ethics Education, som Tom Børsen har været medredaktør på.

Tom Børsen fremhæver, at nytænkning af ingeniøruddannelser ikke kun handler om didaktiske eksperimenter, men om at skabe et helhedsorienteret uddannelsessystem:

“De problemer vi står overfor i dag er komplekse og kræver bidrag fra forskellige fagligheder. Derfor har vi skabt en uddannelse, hvor humanister, ingeniører og sundhedsfaglige kan arbejde sammen om en løsning.”

Derfor ses modtagelsen af Maffioli-prisen også som mere end et personligt skulderklap:

Jeg håber, at prisen kan give et boost til at få borgerorienterede, etiske og brugeraspekter endnu tydeligere ind i ingeniøruddannelserne - både på Aalborg Universitet og rundt i verden.

Tom Børsen, lektor ved Institut for Bæredygtighed og Planlægning, Aalborg Universitet

Om SEFI Francesco Maffioli-prisen

SEFI Francesco Maffioli-prisen anerkender individuelle undervisere eller teams fra SEFI-medlemsinstitutioner for deres innovative bidrag til ingeniøruddannelser. Den prestigefyldte pris hædrer nytænkende udvikling af pensum, læringsmiljøer eller værktøjer samt innovative undervisningsmetoder, didaktikker og systemer inden for ingeniørstudier.

Læs også